fredag 26 januari 2007

Irriterande saker 95

Ibland blir jag irriterad på att jag blir indragen i massmediala kampanjer helt utan min vilja. Jag pratar om 95-reklamen som finns över hela Stockholm, både IRL som i tunnelbanan, på framsidan av metro osv. men även i bloggvärlden. Jag har sett flera bloggar som har en banner med 95-reklamen..

Egentligen tycker jag att det är ett rätt så smart reklamknep. Reklamen blir uppmärksammad för att folk i allmänhet är nyfikna. Jag överhörde ett samtal om just detta på tunnelbanan i morse.. "Vadå 95? Vad menas med det?" Och så vill man veta vilket företag som ligger bakom reklamen..

Men det jag blir irriterad över är att jag inte kan komma ifrån att själv bli nyfiken.. Jag har alltså det beteende som reklammakarna visste skulle generera samtal och nyfikenhet kring kampanjen och vidare till produkten vad det nu än är.. Och nu gör jag reklamarna (eller snarare företaget som ligger bakom det) ännu gladare genom att skriva om kampanjen..

Personligen gissar jag på att det är reklam för något resebolag.. Typ för 95 kr kan du åka vart du vill i Europa.. Det är säkert Ryanair.. Kom ihåg! Du läste det här först.. Hehe

Inga kommentarer: