fredag 19 januari 2007

Mitt första inlägg

Jaha, då var man med blogg.
Det känns roligt men samtidigt lite läskigt.
Jag vet inte ännu vad jag vill använda bloggen
till men främst är det nog för att skriva ner och
bli medveten om mina tankar och känslor.

Så, vem är jag då?
Jag är student, bor i en förort till Stockholm med min kille och mina två katter.
Jag kämpar ständigt med vikten, vilket jag antagligen kommer skriva en del om.

Funderar mycket på GI-metoden, om jag ska våga hoppa på den eller inte. Men mycket talar för att jag ska. Vad som talar emot är att jag har ett litet problem. Jag är nämnligen matfobiker. Ja, jag vet, det låter knäppt. Men det är faktiskt så, jag är rädd för vissa matvaror, främst konstiga grönsaker. Har funderat mycket hur det kan komma sig att det har blivit så.

Några av mina teorier är följande:
1. När min mamma var gravid med mig mådde hon illa av vissa matvaror. Detta har gjort att jag inte kan äta exempelvis paprika. Jag tål inte ens lukten.

2. När jag var liten lekte jag och mina kompisar smakleken. Den gick ut på att en person fick sitta med förbundna ögon och smaka på något som de andra hade rört ihop. Det kunde vara de mest konstiga blandningar som senap, ägg, ketchup, kaviar, leverpastej med mera. Jag kommer inte ihåg så mycket men de blandningar vi fick äta var INTE goda. Det blev bara värre och värre. Vi försökte få fram så äckliga blandningar vi kunde.
Detta kan alltså ha satt igång min fobi, då jag idag inte kan äta någonting utan att veta exakt vad som är i det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej malinpalin! :) kul blogg... jaha där ser man "matfobiker".. jo det har man ju märkt. Måste prata mer om det.

Lilla Blå sa...

Hehe..
Ja, avslöjad!! Fast det är ju inte så hemligt.. ;)

Anonym sa...

Hej jag heter Rosi och jobbar på Titan Television. Vi gör en dokumentär om människor som lvermed olika fobier och jag vill gärna komma i kontakt med personer som vill vara med och dela med sig av sin historia.
Om du är intresserad får du gärna maila mig
rosi.hellqvist@titan.se