lördag 31 mars 2007

Se upp för dårarna!

Var på spontanbio idag, Se upp för dårarna. Det var den enda som lät ok och som startade då vi ville gå.. Tänkte annars se Music and lyrics.. Eller kanske Lyrics and music..

Men iallafall.. Vi var lite halvuttråkade och ville göra nåt.. Vi går på bio!! Ja! Nu på direkten! Så det blev alltså nämda film..

Måste säga att jag var skeptisk, jag är inte känd för att gilla svenska filmer.. Men den var faktiskt bra! Jag var uppspelt och glad efteråt, och det måste man ju säga vara ett bra betyg! Då har filmen gjort sitt jobb liksom..

Men jag kan ju säga att den var väldigt förutsägbar! Man visste ju precis vad som skulle hända.. Och många saker var så tillrättalagda! Och när man söker till polisskolan, kollar de inte i brottsregistret då? Det trodde jag, att det var rutin.. Men det gör de säkert i verkligheten..

För er som inte har sett filmen är det en kille som söker till polisskolan som är rasist. Tjejerna i huvudrollerna (en av dom utsätts för rasistiska påhopp) kollar upp killen och upptäcker att han är straffad tidigare.. Det är detta jag undrar över.. Så kan det väl inte vara i verkligheten?

Men annars var det en riktigt fin film med många bra poänger, främst om människan bakom ett utländskt namn och hur detta påverkar individen i vardagens utmaningar, som karriärsmöjligheter och familjeliv i ett nytt land..

Jag blev också imponerad av Nina Zanjani och Korhan Abay som är så äkta och innerliga i sina roller. Även Dan Ekborg är bra som en lite slimig Leif GW Persson (gissar jag på)..

Mycket bra alltså! Idag får den 3,5 plus av mig.. Kanhända att den hade fått annorlunda (sämre)betyg om jag såg den en annan dag i en annan sinnesstämning..

Inga kommentarer: