söndag 11 februari 2007

Gi-mat

Jag ska tipsa om en jättegod och enkel GI-efterrätt. Det är helt "laglig". ;)

Det är helt enkelt frysta osockrade hallon som jag kör nån minut i micron. Söta med lite sötningsmedel. Servera med vispad grädde, också med sötningsmedel.

Det är ingen mening att köra lättvariant här, eftersom de magrare mejeriprodukterna innehåller fler kolhydrater. Så man kan äta 40%ig utan dåligt samvete. Naturligtvis med moderation då det är hög fetthalt. Det går även bra att använda låglaktosgrädde eller sojagrädde. Sojagrädde innehåller minst kolhydrater, så klarar ni av det så kör på det.

Jag testade sojamjölk i kaffet och jag måste säga att det inte var någon höjdare! Där kör jag med laktosfri mjölk istället (mycket bättre än vanlig mjölk)..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kör frusna osockrade hallon (plockade i somras i kolonin!) med lite naturell yogurt i stavmixern. Ställ i frysen typ en kvart så har man en god glass liknade efterätt!

Lilla Blå sa...

En bra idé! Tack för tipset!!