lördag 17 februari 2007

Schlagerfestivalen

Jag förstår inte det här med melodifestivalen.. Hela Sverige (känns det som) sitter klistrade framför tvapparterna, , med chips och dipp och hela köret.. Jikes! Varför??

Men musiken är ju inte ens bra! Varför tittar ni? Eller, kanske jag ska fråga, varför lyssnar ni? Kan ni med handen på hjärtat säga att ni skulle gå ut och köpa en cd med sådan här musik? Allt låter ju likadant!

Jag måste dock inflika att jag var en melodifestivaljunkie när jag var yngre.. När jag var typ 10-15 år eller nåt, då spelade jag in både den lilla och stora festivalen och kollade på det om och om igen.. Kunde alla låtar.. Stod och mimade och dansade till Pernilla Wahlgrens Piccadilly Circus. Det var tider det.. ;)

Men det var då. Melodifestivalen av idag känns så ute, den har haft sina glansdagar liksom. Och det här med en massa småfinaler.. Det gör ju bara att det blir ännu tråkigare!

*Jag skakar på huvudet och suckar*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är en av dem som gärna tittar på Melodifestivalen! Har alltid gjort och kommer alltid att göra. Det enda som skiljer sig åt är snacksen då kanske ;-)

Skämt och sido, jag gillar faktiskt musiken! Måns låt var medryckande och jätte bra och Magnus är en stor favorit. Sen kan jag ju också tycka att det är musik med som är skräp (typ Regina, Anna Book, den utlänsk/svenska gruppen som var med i går), men en riktig schlager, det är aldrig fel! Det är oftast musik som är medryckande, musik man blir glad av och ja... jag gillar den helt enkelt!

Vad lyssnar en anti schlager tjej på då?

Lilla Blå sa...

Ja, musik man blir glad av är ju i och för sig bra! Flera miljoner svenskar kan ju inte ha fel.. ;)

Det jag tycker är tråkigt är att allt låter likadant (i mina öron).

Jag själv har bred musiksmak. Jag lyssnar mycket på soul och R&B typ Nora Jones, Eva Cassidy, Randy Crawford och Stevie Wonder.

Jag är en sucker för bra röster, jag gillar nya stjärnskottet Jennifer Hudson från filmen Dreamgirls (hon var även med i american idol) och Sarah Dawn Finer.

Den senare kommer att vara med i melodifestivalen, nästa vecka tror jag att det var.. Då måste man ju faktiskt titta.. Vem vet, kanske även jag blir schlagerbiten.. ;)