tisdag 6 februari 2007

Konstiga ord

Jag har läst en bok, Det sociala livets elementära former, av författaren Johan Asplund. Det var den vi skulle ha haft seminarium om igår, men läraren var sjuk irriterande nog..

Jag tycker att det är så onödigt när författare använder ålderdomliga eller komplicerade ord av okänd anledning.. I just Asplunds fall kändes vissa ord helt malplacerade, som om han trodde att han skulle framstå som mer seriös om han "slängde in" några konstiga ord som inte många har hört.. Inte jag ialla fall.. Eller jo, några kan man ju gissa sig till, men att skriva därstädes istället för där verkar bara korkat...

Här är några exempel:
Härvidlag (i detta avseende),
Interludium (mellanspel),
Redundant (överflödig),
Tvivelsutan (utan tvivel),
Anglicismer (finns ej i NE),
Inopportuna (olämpliga, malplacerade?),
Därstädes (där),
Skoptofil (sexuell avvikelse som innebär ett tvångsmässigt behov att vara åskådare till andra människors sexuella aktivitet för att nå upphetsning och orgasm), missfirmad (förolämpad), responsorium,
Oomkullrunkelig (orubblig),
Underkunnig (förtrogen),
Varstädes (finns ej i NE ),
Färla (typ av straffredskap ),

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag håller med helt och hållet!
Då jag inte är särskilt studerad och det alltid ger mig komplex, ---- åååå, hur gärna skulle jag inte vilja säga "du vet . när jag låg i Lund ..." ---, tycker jag att just det du ger exempel på, är ett sätt att visa sin makt.
För att inte tala om politiker, som ofta säger, när dom intervjuas .. "bla-bla-bla-Fint Ord -, det vill säga ... och så betydelsen".
Varför inte då på en gång använda sig av det enklare ordet?

Lilla Blå sa...

Ja, exakt! Jag måste erkänna att ibörjan av min utbildning "synonymade" jag ofta i mina rapporter för att hitta ett mer "akademiskt" ord . Men det där högfärdiga komplexet växte jag ifrån. Jag tycker att det är bättre att alla förstår, istället för bara en liten "elitgrupp" (eller vad man nu ska kalla dom).

Anonym sa...

Anglicism = ett engelskt uttryck som överförst direkt till svenska (alltså inte något specifikt utan flera stycken)
-wikipedia

Lilla Blå sa...

Tack för översättningen dumpad! ;)

Anonym sa...

Johan Asplund är en gammal favorit i sitt särskilda sätt att tänka. Jag tycker inte det brukar vara orden utan framförallt just hans sätt att tänka som kan vara svårt att hänga med i. Några av orden är väl framförallt lite ålderdomliga mer än just akademiska (oomkullrunkelig t ex!). Kanske är det ansamlingen av ord hos Asplund som är lite våldsam så man därför börjar reta sig på de enstaka orden... Är övertygad om att du mycket väl förstår både inopportunt och tvivelsutan i ett annat sammanhang!

www.annaamattsson.blogg.se

Lilla Blå sa...

Jo, du har rätt Anna! Det är nog mängden konstiga ord som jag retar mig på.. Jag förstår bara inte syftet med att skriva "tvivelsutan" istället för "utan tvivel"..

snackebror sa...

Någon skrev att orden läggs in för att visa sin makt, detta är ju ganska självklart eftersom språket är det kraftfullaste maktmedel som finns. Anledningen till att någon vill ha makt är starkt egoistisk och är meningslös om den inte får visas upp. Detta gäller framför allt politiker. Men åter till orden som Asplund använder så anser jag att an är en utmärkt beskyddare av vårt språk som innehåller så många fantastiska ord. Alternativet är diverse anglofiler som inte utvecklar språket utan endast anger önskad sociolekt och hur man vil bli uppfattad. Om detta är min åsikt oomkullrunkelig. Heja Asplund

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack