fredag 9 februari 2007

Nervöst

Oj oj va jag var nervös idag! Jag funderade på att sjukanmäla mig..
Det var litteraturseminarium i skolan idag, och varje grupp skulle ansvara för vissa kapitel i boken. Det var något konstigt med boken vi skulle prata om, jag läste om och läste om mina kapitel men inget fastnade! Jag läste säkert om fyra, fem gånger.. Helkonstigt!

Men detta var anledningen till min ´nervositet, jag skulle allstå kunna diskutera bokens innehåll på ett smart abstrakt plan. Jag fattade inte så mycket av innehållet kan jag säga.

Men det var inte så farligt när allt kom omkring.. Jag började prata när det var vår grupps tur, och då släppte det.. Då hade jag gjort mitt så att säga, så jag kunde slappna av mer.. Jag sa inte jättemycket under resten av seminariet, men lite.. Och det tyckte jag var bra!

Jag har nyligen kommit på att det går mycket bättre på redovisningar om man har förberett sig mycket! Hehe.. Jag vet, det borde jag ha kommit på för länge sedan! Men jag trodde allvarligt att alla de som pratade så lätt, och som var så spontana och bra, att det kom automatiskt för dom. Men det har jag alltså kommit på att det gör det inte.. De förbereder sig också mycket!

Jag hörde någonstans att för varje minut i ett tal krävs en timmes förberedning.. Det stämmer nog bra! Fast kanske inte SÅ länge.. ;)

Inga kommentarer: